Školní připravenost 2024/2025
ZÁŘÍ
1. Osobní údaje – jméno, adresa, narození, rodinní příslušníci
2. Rozvoj mluvního projevu – porozumění pokynům, rozvoj slovní zásoby, podstatná jména
3. Grafomotorická cvičení – volné čmárání, zobání, zjišťování správného úchopu tužky
4. Rozvoj jemné motoriky – plastelína (uždibování, válečky, kuličky)
5. Kresba – orientace na ploše papíru, pravolevá orientace
6. Rozvoj stolovacích návyků – správné používání příboru při jídle
7. Rozvoj sluchového a zrakového rozlišování – rytmizace, vytleskávání slabik, vyhledávání grafické podoby písmen, opis písmen
8. Orientace a vztahy v prostoru a čase, předpočetní představy – méně-více, nahoře-dole, vpravo-vlevo, vnímání předložkových vazeb (na, do, v, před, vedle, mezi,....)
ŘÍJEN
1. Osobní údaje – adresa, datum narození, rodinní příslušníci
2. Rozvoj mluvního projevu – písmena A, B, C, D říkadla, básničky, doplňování obrázků, napodobování tvarů, velikost, počet, vyjadřování citů, přání, slovesa
3. Grafomotorická cvičení – kývání , mletí
4. Rozvoj jemné motoriky – hra a tvoření s přírodninami
5. Kresba – vybarvování, dodržování linie, lidská postava
6. Rozvoj stolovacích návyků – krájení měkých potravin
7. Rozvoj sluchového a zrakového rozlišování– poznávání první hlásky ve slově, procvičování hláskování a slabikování
8. Orientace a vztahy v prostoru a čase, předpočetní představy – méně-více při odlišné velikosti a uspořádání, číselná řada do 5, základní geometrické tvary, hned před, hned za, vysoko- nízko, daleko-blízko, první-prostřední-poslední
LISTOPAD
1. Osobní údaje – adresa, datum narození, rodinní příslušníci
2. Rozvoj mluvního projevu – souvislé vyjadřování, popis obrázku, písmena E, F, G, H, říkadla , básničky, antonyma s vizuání podporou
3. Grafomotorická cvičení – houpání, horní oblouk
4. Rozvoj jemné motoriky – stříhání, skládanky z papíru
5. Kresba – zapíjení barev (barevné spektrum), detail v kresbě
6. Rozvoj stolovacích návyků – dodržování čistoty
7. Rozvoj sluchového a zrakového rozlišování - poznávat první hlásku ve slově, opis písmen, vyhledávání věcí, jejichž název začíná na dané písmeno
8. Orientace a vztahy v prostoru a čase, předpočetní představy – seřazení pěti prvků podle velikosti, množství do 5, základní geometrické tvary
PROSINEC
1. Osobní údaje – adresa, telefonní čísla záchranného systému
2. Rozvoj mluvního projevu – krátká reprodukce poslouchaného textu, písmena CH, I, J, K, synonyma s vizuální podporou
3. Grafomotorická cvičení – horizontální a vertikální čáry
4. Rozvoj jemné motoriky – hra s papírem- překládání, mačkání, lepení
5. Kresba – rozvoj výtvarné fantazie, pocitová kresba
6. Rozvoj stolovacích návyků -
7. Rozvoj sluchového a zrakového rozlišování – poznávat poslední hlásku ve slově, rytmické vytleskávání počtu slabik, vyhledávání grafické podoby hlásek- písmeno, opis písmen, jednotažné cviky- obkreslení
8. Orientace a vztahy v prostoru a čase, předpočetní představy – vyhledávání rozdílů mezi dvěma obrázky, poznat co do skupiny nepatří, základní geometrické tvary, rozlišování figura-pozadí
LEDEN
1. Osobní údaje – dny v týdnu, názvy měsíců, roční období- určování podle popisu
2. Rozvoj mluvního projevu – častější používání přídavných jmen, písmena L, M, N, O, do příběhu doplní slovo ve správném tvaru, synonyma
3. Grafomotorická cvičení – šikmé čáry, vinutí
4. Rozvoj jemné motoriky – hra s drátky- spirálky, omotávání, plošné obrazy
5. Kresba – vyškrabávání, práce s křídou
6. Rozvoj stolovacích návyků -
7. Orientace a vztahy v prostoru a čase, předpočetní představy – geometrické tvary, srovnávání, třídění podle tří kritérií, rozlišování, geometrické tvary
8. Rozvoj sluchového a zrakového rozlišování – vyhledávání písmen v textu, vybrat, co do skupiny věcí nepatří, jednotažné cviky- obkreslení
ÚNOR
1. Osobní údaje – dny v týdnu, názvy měsíců, roční období- určování podle popisu
2. Rozvoj mluvního projevu – významové kategorie slov, sluchově rozlišit první hlásku slova, vymýšlení slov na danou hlásku, písmena P, Q, R, S, antonyma
3. Grafomotorická cvičení – smyčky, vlnovky, jednotažné cviky- obkreslení
4. Rozvoj jemné motoriky – tvorba z keramické hlíny- hnětení, výroba mističky
5. Kresba – tvorba koláží
6. Rozvoj stolovacích návyků – prostírání slavnostní tabule
7. Orientace a vztahy v prostoru a čase, předpočetní představy– geometrické tvary, srovnávání, třídění, rozlišování podle více kritérií
8. Rozvoj sluchového a zrakového rozlišování - vyhledávání písmen v textu, vybrat, co do skupiny věcí nepatří
BŘEZEN
1. Osobní údaje – dny v týdnu, názvy měsíců, roční období- určování podle popisu
2. Rozvoj mluvního projevu – významové kategorie slov, vymýšlení slov na danou hlásku, písmena T, U, V, do příběhu doplní slovo ve správném tvaru
3. Grafomotorická cvičení – šnek, klubíčko, jednotažné cviky
4. Rozvoj jemné motoriky – vytrhávání z papíru
5. Kresba – koláže
6. Rozvoj stolovacích návyků – samostatné nalévání pití do skleniček
7. Rozvoj postřehu a orientace- číselná řada 5- 10
8. Rozvoj sluchového a zrakového rozlišování – poznávat první hlásku ve slově, rytmické vytleskávání počtu slabik, vyhledávání grafické podoby hlásek- písmeno- opis
DUBEN
1. Osobní údaje – adresa, telefonní čísla záchranného systému- opakování
2. Rozvoj mluvního projevu – klást otázky a odpovídat na ně, délka samohlásky ve slově, písmena W, X, Y, Z
3. Grafomotorická cvičení – přerušovaná horizontální a vertikální čára
4. Rozvoj jemné motoriky – stříhání, sestavování, lepení- z geometrických tvarů
5. Kresba – lidská postava v pohybu
6. Rozvoj stolovacích návyků – úklid svého místa po jídle
7. Orientace a vztahy v prostoru a čase, předpočetní představy – poznat co do skupiny nepatří, největší-nejmenší-prostřední
8. Rozvoj sluchového a zrakového rozlišování – poznávat první hlásku ve slově, rytmické vytleskávání počtu slabik, vyhledávání grafické podoby hlásek- písmen, opis jednoduchých slov, vyhledání rýmujících se dvojic slov
KVĚTEN
1. Osobní údaje – bezpečnost
2. Rozvoj mluvního projevu – reprodukce děje, zabarvení hlasu, opakování písmen abecedy
3. Grafomotorická cvičení – ostré lomení smyčky, jednotažné cviky
4. Rozvoj jemné motoriky – manipulace s drobnými předměty (korálky, knoflíky, párátka, špejle), mikádo
5. Kresba – orientace ve čtvercové síti
6. Rozvoj stolovacích návyků – stolování ve školní jídelně
7. Rozvoj postřehu a orientace – orientace v neznámém prostředí, orientace v mapě- turistické značky, o jeden více, o jeden méně
8. Rozvoj sluchového a zrakového rozlišování – vyhledávání věcí, jejichž název začíná na dané písmeno, hláskování, třídění obrázků podle počtu slabik
ČERVEN
1. Osobní údaje – adresa, telefonní čísla záchranného systému- opakování
2. Rozvoj mluvního projevu – rýmy, žerty, hádanky, hry se zvukovou stránkou řeči, opak, opakování písmen abecedy
3. Grafomotorická cvičení – jednotažné cviky
4. Rozvoj jemné motoriky – hra s luštěninami, těstovinami - sestavování obrázků, navlékání, barvení, lepení
5. Kresba – práce s křídou
6. Rozvoj stolovacích návyků – prostírání, samostatné stolování, dolévání nápojů
7. Rozvoj sluchového a zrakového rozlišování – rozlišování tvarů, rozdíly ve dvojicích obrázků
8. Orientace a vztahy v prostoru a čase, předpočetní představy – o 1, 2, 3 více, o 1, 2, 3 méně a číselná řada do 10
Očekávané výstupy:
Grafomotorika a jemná motorika
tužku drží správně (dvěma prsty, třetí podložený s uvolněným zápěstím)
vede dobře stopu tužky
vybarvuje bez přetahování
napodobí základní geometrické obrazce a různé tvary (např. písmena)
zvládá výtvarné a pracovní činnosti s tužkou
stříhá nůžkami
Řeč a myšlení
používá jednoduchá souvětí, vyjádří myšlenku, popíše situaci, událost, vyjádří svoje pocity
dokáže popsat podstatné a nepodstatné znaky, charakteristické znaky předmětů, osob a zvířat
dokáže porovnat a uspořádat předměty podle stanoveného pravidla
dokončí příběh (vymyslí konec), navrhne další varianty řešení (co by se stalo, kdyby ...)
orientuje se v časových údajích v rámci dne, týdne i roku
chápe jednoduché hádanky a vtipy
pozná a vyhledá antonyma, synonyma, homonyma
Poznatky
má poznatky z různých oblastí života v rozsahu podle toho s čím se v praxi setkává a co kolem vidí
zná a dodržuje základní pravidla silničního provozu (na chodníku i na ulici)
ví, jak se vyhnout nebezpečí, kam se v případě potřeby obrátit o pomoc a koho zavolat
Předmatematické dovednosti
orientuje se v číselné řadě 1-10, vyjmenuje ji, porovná počet, chápe, že číslovka označuje počet
dokáže posoudit početnost dvou souborů a určit počet do 6
zná a dokáže napodobit základní geometrické tvary a číslice do 10
rozlišuje a používá základní prostorové pojmy, orientuje se v prostoru
rozumí základním pojmům označující velikost, hmotnost a používá je
Zrakové vnímání
rozliší tvary předmětů, základní geometrické tvary, základní a složené barvy
dokreslí chybějící části na obrázku, sestaví části v celek
rozpozná rozlišnosti v detailech, registruje změny ve svém okolí
sleduje a pojmenuje objekty očima zleva doprava a podle potřeby i opačně, popřípadě v dalších jiných směrech
Sluchové vnímání
rozkládá slova na slabiky
vyčlení hlásku na počátku a na konci slova, později i uprostřed slova
rozliší krátké a dlouhé samohlásky
pozná a najde k sobě slova, která se rýmují, doplní chybějící slovo rýmu
Emoční a sociální zralost
umí to, co prožívá vyjádřit slovně, výtvarně, mimikou
dokáže porozumět běžným projevům emocí a nálad, všímá si, co druhý potřebuje nebo si přeje
rozlišuje společensky nežádoucí chování, vnímá co je lež, nespravedlivost, ubližování, lhostejnost, agresivita
reaguje přiměřeně dané situaci
Práce s pracovním sešitem
uposlechne pokynu dospělého a řídí se jím, plní činnosti podle instrukcí
aktivně komunikuje s učitelkou i druhými dětmi
nenechá se vyrušit, neodbíhá od činnosti, pracuje v klidu
rozliší některé jednoduché symboly, piktogramy a značky, chápe jejich význam a umí je používat
vyřeší jednoduchý problém samostatně i ve spolupráci s kamarády, při složitějších se poradí
Publikována: 18.4.2015
Naposled upravena: 9.9.2024