Třídní vzdělávací plán Světlušky

Základní a mateřská škola Angel v Praze 12

 

Třídní vzdělávací program

Třída Světlušky

Učitelky:  Šárka Johanisová               Rodilí mluvčí:  Chhavi Chhabra

               Veronika Kratěnová                                   Youssef Moursi

               Radim Štěpánek

 

Rok plný dobrodružství s Ferdou




  TVP je zpracováno podle ŠVP PV ,,Hrou poznáváme svět‘‘

Charakteristika třídy:

Ve třídě Světlušek je k 1. 09. 2024 zapsáno 24 dětí (13 dívek a 11 chlapců), nově nastoupilo šest tříletých dětí. Třída je heterogenního typu a navštěvují ji děti od 3-6 let. MŠ Angel je bilingvní a má výuku jak v českém, tak v anglickém jazyce. Ve třídě Světlušek jsou anglické dny středa, čtvrtek a pátek. České dny jsou pondělí a úterý. V anglické dny se na výuce ve třídě podílí rodilí mluvčí. Celá školka pracuje podle programu ,,Začít spolu‘‘, výuka tedy probíhá formou center aktivit. 

 

 

Centra aktivit jsou: Ateliér

                                Domácnost

                                Knihy a písmena

                                Manipulační hry

                                Kostky

                                Dílna

                                Dramatizace

                                Pohyb

                                Hudba

                                Písek

                                Pokusy a objevy

                              

                                

 

 









Materiální a organizační podmínky:

 

Máme jednu školní budovu, ve které se nachází dvě třídy, u budovy je zahrada s venkovním vyžitím pro děti (průlezky, houpadla, pískoviště, skluzavky, venkovní kabinet - odsud si děti berou odrážedla, hračky, křídy apod.). S dětmi také chodíme na vycházky do přilehlých lesů, k rybníkům či do parků. V přízemí budovy sídlí třída Světlušek a v 1. patře třída Čmeláčků. 

Třída je prostorově velká a skládá se z několika částí. V první části pokrývá podlahu linoleum, zde jsou umístěné stoly jak dětí, tak pedagogů. Nachází se zde výdejní okénko a děti tu svačí a obědvají. Také jsou zde umístěna 4 centra (Ateliér, Písek, Domácnost, Pokusy a objevy). Druhá část třídy je pokryta kobercem a jsou v ní umístěna zbylá centra (Knihy a písmena, Manipulační hry, Dílna, Kostky, Hudba, Pohyb, Dramatizace).

 

Psychosociální podmínky: 

Hned na začátku školního roku jsme si společně s dětmi vyvodili základní pravidla chování k sobě navzájem, ale i k ostatním lidem, s nimiž se ve školce setkáváme. Ta si neustále připomínáme a upevňujeme, nejen v přirozených situacích, ale i pomocí her a dramatických cvičení. Všechna pravidla jsou odvozena ze základního postoje, že chceme, aby se nám všem ve školce líbilo a nikomu se nic zlého nestalo. Tento postoj podporujeme cíleným rozvíjením vztahů nejen mezi dětmi, ale i mezi dětmi, učitelkou a ostatními zaměstnanci školky. Snažíme se, aby si dítě uvědomilo, proč pravidla máme, k čemu nám slouží a proč jsou prospěšná. Pravidla mají děti chránit, ne je omezovat, proto děti necháme projevit vlastní názor a spolupodílet se na rozhodování, tím jsou též vedeny k samostatnosti, sebevědomí a zodpovědnosti vůči sobě i druhým. Cílem je, aby se děti v mateřské škole cítily dobře a bezpečně. 



Bezpečnostní podmínky:

Děti jsou vedeny k dodržování pravidel zajišťujících jejich bezpečnost při pohybu ve třídě, v šatně, na chodbách školky, venku, či při manipulaci s některými pomůckami. Snažíme se o to, aby si děti uvědomovaly hrozící nebezpečí a snažily se mu předcházet. Chceme, aby děti věděly, kde hledat pomoc, pokud se něco stane. 

 

Péče o děti předškolního věku: 

Vzdělávací nabídka v centrech aktivit zahrnuje činnosti, které přirozeným způsobem rozvíjí v oblastech potřebných pro úspěšný nástup do 1. třídy. Každé pondělí a úterý se s předškoláky věnujeme intenzivnější předškolní přípravě asi 30 min, mimo jiné plníme úkoly z pracovního sešitu.

Spolupráce s rodiči:

Spolupráce s rodiči je pro nás velmi důležitá. Je žádoucí a pro děti prospěšné shodnout se na společných cílech ve výchově jejich dětí, spolupracovat s nimi při řešení problému, ale i sdílet radost z jejich úspěchu. Pokud se vyskytne problém, domlouváme si s rodiči individuální schůzky. Během školního roku jsou naplánované společné akce s rodiči, na kterých se mohou rodiče podílet.

Režim dne

7:00-8:30 – scházení dětí, ranní hry, volné tvořivé hry

8:30 – 8:45 – ranní kruh a pohybová chvilka

9:00 – 9:30 – hygiena, svačina

9:30 – 10:30 – dopolední zájmová činnost (v anglické dny vedena anglickými mluvčími), centra aktivit 

10:30 – 11:30 – pobyt venku 

11:30 – 12:30 – oběd, osobní hygiena

12:30 - 14:00 – odpočinek dětí

14:00 -14:15 – vstávání dětí, hygiena

14:15 - 14:30 – odpolední svačina

14:30 -17:00- individuální zapojení dětí do odpoledních činností, spontánní hry, nabídka dalších rozvíjejících činností a zájmových kroužků, pobyt venku, odchod domů



Organizace dne:

Škola otevírá v 7 hodin a zavírá v 17 hodin. Od 7-8 hodin se děti scházejí ve třídě Světlušek společně s dětmi z horní třídy. Třídy se pak spojují odpoledne, od pondělí do čtvrtka od 16 do 17 hodin, v pátek od 15 do 17hod.



  • Ranní hry – Děti si vybírají hračku nebo činnost samostatně. V prostoru třídy, opatřeném kobercem jsou jim k dispozici centra, či herní koutky (např.: knihy, kostky, auta, hry v kuchyňce, dílna, domečky pro panenky, stavebnice apod.). V části třídy, kde jsou stoly, si děti mohou kreslit, vyrábět, využít omalovánky.

 

  • Ranní kruh – V ranním kruhu se s dětmi přivítáme, řekneme si naše rituální říkanky nebo písně v českém, nebo anglickém jazyce podle dnu. Řekneme si základní informace, co máme za den, měsíc, či roční období, jaké máme počasí. Vedeme rozhovor o tom, jak se děti mají, popřípadě co děti dělaly o víkendu, apod. Začneme aktivitu k tématu, které nás daný den čeká. (Anglické dny vede kruh rodilý mluvčí) 

 

  • Cvičení/pohybová chvilka – Při cvičení se s dětmi rozehřejeme buďto hrou, cviky, či říkankami s pohybem. Děláme zdravotně protahovací cviky. Hrajeme s dětmi různé pohybové hry a zakončíme cvičení relaxací. Využíváme různé pomůcky jako ortopedické podložky, míče, balanční kameny, tyče, provazy apod.)

 

  • Dopolední zájmová činnost – motivační činnosti, úkoly, které slouží jako úvod do tématu (hry, rozhovory, aktivity, práce s interaktivní tabulí, naučná videa). Anglické dny vedou rodilí mluvčí

 

  • Centra aktivit- Nabídka činností v několika centrech na každý den z různých oblastí, dítě si samo každý den vybere centrum (ateliér, knihy a písmena, kostky, manipulační hry, písek, pokusy a objevy, domácnost, hudba, dramatizace, dílna).




Integrované bloky 

 

  • HRAJEME SI S KAMARÁDY
  • HRY S PODZIMNÍMI BARVAMI
  • HROU LEDOVOU OBLOHOU
  • JARNÍ HRÁTKY
  • HRAVĚ KOLEM SVĚTA

 

Vzdělávací oblasti

Dítě a jeho tělo – oblast biologická

Dítě a jeho psychika- oblast psychologická

Dítě a ten druhý – oblast interpersonální 

Dítě a společnost – oblast sociálně kulturní

Dítě a svět- oblast environmentální  




HRAJEME SI S KAMARÁDY



Podtémata: 

  • Vítej ve školce, pravidla, já / Welcome to the kindergarden, rules, me
  • Kamarádi a přátelství / Friends, friendships
  • Emoce- co s nimi? / Emotions
  • Počasí a roční období / Weather and seasons 

Charakteristika IB 

Vzpomínáni na prázdniny, přivítáni dětí ve školce. Obnova starých a utvoření nových vztahủ, vytváření pravidel života ve školce, dítě je součástí širšího společenství a prostředí, ve kterém by se mělo orientovat a naučit se v něm žít. Seznamování se se jmény a značkami dětí. Utváření pravidel ve třídě. Upevňování hygienických návyků. Povídání o tom, co budeme spolu dělat celý rok, které činnosti máme rádi, co se nám líbí a co bychom si přáli. Vyhledávání rozdílů mezi prostředím mateřské školy a rodinou. Podpora kladného vztahu k 

rodině a domovu.

 

Cíle

Vzdělávací nabídka

  • Osvojení si věku přiměřených praktických dovedností. 
  • Zvládnout úkony osobní hygieny a sebeobsluhy
  • Rozvíjení schopnosti a dovednosti vyjádřit pocity, potřeby a prožitky
  • Rozvoj porozumět řeči 
  • Posilování přirozených poznávacích citů (zvídavost, radosti z objevování) 
  • Získání relativní citové samostatnosti
  • Své chování přizpůsobovat sociální skupině 
  • Seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhým
  • Osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem 
  • Seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základní poznatky o prostředí, v němž dítě žije
  • Orientovat se bezpečně v prostředí a okolí školy
  • Seznamování s místem prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu 
  • Přizpůsobovat své chování tomu, aby jeho důsledky nepoškodily zdraví společenství, v němž dítě žije


  • Běžné verbální i neverbální komunikační aktivity dítěte s druhým dítětem i dospělým 
  • Interaktivní hry, hudebně pohybové hry
  • Kooperativní činnosti
  • Aktivity podporující sbližování dětí a uvědomování si vztahů mezi lidmi
  • Činnosti zaměřené na porozumění  pravidlům vzájemného soužití a chování 
  • Hry a činnosti, vedoucí dítě k ohleduplnosti ke druhému, rozdělit se s ním, půjčit hračku, pomoct mu..
  • Činnosti zaměřené na poznávání sociálního prostředí, v němž dítě žije
  • Aktivity vhodné pro přirozenou adaptaci dítěte v prostředí mateřské školy
  • Jednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti v oblasti osobní hygieny, stolování, oblékání, úklidu
  • Dramatické činnosti, napodobování chování člověka v různých situacích, mimické vyjadřování nálad
  • Poslech čtených i vyprávěných pohádek a příběhů
  • Spontánní hra
  • Hry na zahradě
  • Tématické vycházky po okolí MŠ

Kompetence

  • Navazovat kontakty s dospělým, překonávat stud.
  • Přirozeně a bez zábran komunikovat s druhým dítětem, navazovat dětská přátelství
  • Odmítnout komunikaci, která je mu nepříjemná.
  • Uplatňovat své individuální potřeby, přijímat a uzavírat kompromisy, řešit konflikt dohodou.
  • Spolupracovat s ostatními. Dodržovat dohodnutá a pochopená pravidla vzájemného soužití, dodržovat herní pravidla.
  • Respektovat potřeby jiného dítě, dělit se s nim o hračky. Vnímat, co si druhy přeje i potřebuje, vycházet mu vstric.
  • Bránit se projevům násilí jiného dítěte, ubližování apod.
  • Odloučit se na určitou dobu od rodičů, být aktivní i bez jejich opory.
  • Respektovat předem vyjasněná a pochopená pravidla, přijímat vyjasněné a zdůvodnené povinnosti.
  • Umet si říci o pomoc
  • Adaptovat se na život ve školce, zvladat požadavky plynoucí z prostředí školy i jeho běžných proměn.
  • Zvládnout sebeobsluhu a pracovní kony. Znát svou znacku. Poznat si své věci.
  • Znát jména kamarádů

Anglická část:

Colours and shapes, labels, kindergarten (daily) routines, classroom objects, clothes, rules, i like / i don't like, body parts, emotions, weather /seasons

 

Anglická slovní zásoba k danému tématu

  • Učíme se představit (jméno, věk...)
  • Učíme se pojmenovat členy rodiny, kamarády
  • Učíme se názvy předmětů v MŠ, které používáme
  • Učíme se pojmenovat místnosti ve školce a činnosti, které v nich děláme
  • Učíme se pojmenovat emoce, říct jak mi je (I am happy …)
  • Učíme se určit počasí a roční období 
  • Učíme se pojmenovat základní barvy a tvary
  • Učíme se pojmenovat svou značku

 

 Písně a říkanky / Song and rhymes : 

  • Hello-What's Your Name? /Open Shut Them / Good Morning
  • Head Shoulders Knees and Toes /Hokey Pokey / Chubby Cheeks / One little finger
  • I am happy, I am very very happy / If you are happy and you know it
  • What´s the weather / Rain rain go away / It's Raining /There are Four Seasons / Rainbow song




HRY S PODZIMNÍMI BARVAMI

Podtémata: 

  • Barvy podzimu / Autumn colours
  • Podzimní příroda / Autumn nature
  • Lesní zvířata /  Forest animals
  • Dušičky, Halloween / Halloween
  • Podzimní plody, jaké dozrávají a jaké sklízíme / Autumn garden fruit, vegetable, harvest

Charakteristika IB 

Toto téma má dětem přiblížit proměny přírody a počasí. Dále se zaobírá charakteristickými znaky podzimu, přírodními úkazy, větrem, proměnlivost počasí, ochranou sebe sama, změny počasí na podzim a naše zdraví. Příprava zvířátek na zimu. Pozorování změn v přírodě (rostliny, zvířata, odlet ptáků do teplých krajin). Krácení dne, prodlužování noci - změna životního rytmu a aktivit lidí. Rizika zvýšené nemocnosti. Podzimní tradice: posvícení a hody, Dušičky, Svatý Martin. Zahrada na podzim.



Cíle

Vzdělávací nabídka

  • Rozvíjet a užívat všechny smysly
  • Rozvoj fyzické a psychické zdatnosti
  • Chápat souvislost mezi příčinou a následkem při ochraně zdraví, zajímat se o udržování svého těla ve zdraví 
  • Rozvoj neverbální formy sdělení (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické)
  • Rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problému)
  • Rozvoj sociální citlivosti
  • Spolupráce ve skupině
  • Rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí (spolupracovat, spolupodílet se)
  • Rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám  
  • Vytvořit si základní estetický vztah ke světu, místu kde žijeme, pomáhat pečovat o přírodní prostředí
  • Přirozené pozorování blízkého prostředí a života v něm, okolní přírody, vycházky do okolí, výlety
  • Přirozené i zprostředkované poznávání přírodního okolí, sledování rozmanitostí a změn v přírodě
  • Hry námětové, smyslové, psychomotorické, dramatické 
  • Výtvarné a pracovní činnosti (vytrhávání, stříhání, lepení, kreslení, modelování, skládání papíru)
  • Práce s literárními texty a obrazovým materiálem, encyklopedie
  • Pohybové, hudební a hudebně pohybové činnosti
  • Dechová cvičení
  • Praktické činnosti, při kterých se dítě seznamuje s různými přírodními materiály ve svém okolí
  • Příprava realizace společných akcí a slavností- podzim tradice
  • Komunitní kruhy
  • Jazykové hry
  • Kooperativní hry 

 

Kompetence

  • Orientovat se bezpečně ve známém prostředí i v životě tohoto prostředí. 
  • Osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí. 
  • Mít povědomí o širším přírodním prostředí. 
  • Vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý, pozoruhodný, nekonečně pestrý. 
  • Všímat si změn a dění v nejbližším okolí.. Porozumět, že změny jsou přirozené a samozřejmé, přizpůsobovat se běžně proměnlivým okolnostem doma i v MŠ.
  • Mít povědomí o významu životního prostředí pro člověka. 
  • Prožívat radost ze zvládnutého a poznaného. 
  • Zvládnout základní pohybové dovednosti. Sladit pohyb s rytmem a hudbou
  • Podílet se na udržování lidových tradic

 

Anglická část:

Colours of autumn, autumn nature, forest animals, autumn harvest - vegetable and fruit, Halloween. 

  • Slovní zásoba k danému tématu
  • Rozdělíme ovoce a zeleninu, řekneme si, jaká na podzim dozrává
  • Naučíme se pojmenovat barvy podzimu 
  • Naučíme se pojmenovat lesní zvířata
  • Naučíme se říci svůj věk
  • Počítání 1-10,
  • Vyjmenovat dny v týdnu ve správném pořadí

 

Písně a říkanky / Song and rhymes : 

  • Red and Yellow / Blue and Green Song
  • Rainbow Song
  • Blue is the Colour I see
  • The Leaves on the Trees Song /  Autumn leaves are falling down
  • Grey Squirrel Shake Your Bushy Tail / Like an Owl!
  • Five Little Pumpkins / Halloween Creatures / Trick or Treat
  • Picking Apples Song / Way Up High in an Apple Tree
  • I'm a Dingle Dangle Scarecrow







HROU LEDOVOU OBLOHOU

 

Podtémata:

    • Zimní oblečení / Winter clothes
    • Pozorování krajiny- změna počasí / Winter weather
    • Vánoční zvyky, písně, dekorace / Christmas traditions. Songs, decorations 
    • Nový rok / New Year
    • Ptáci a zimní příroda / Winter wonderland
    • Polární zvířata (Polar Lands) 
  •  Mráz maluje na okna / Frost paints on the windows
  • Sníh, mráz a chladné počasí aneb příroda spí / Cold weather and nature sleeps
  • Zimní dovolená a sporty / Winter sports
  • Pohádky- karneval, Masopust / Fairy tales

Charakteristika IB 

Přiblížení tradic - doba adventu, Mikuláše, předvánočních příprav, oslav svátky, seznámeni s lidovými tradicemi: advent, sv. Barbora, Mikuláš, Lucie, Štědrý den, Silvestr. Vliv předvánočním času na estetické cítění lidí, mezilidské vztahy, solidarita, citový rozvoj dětí, pocity sounáležitosti, posíleni prosociálního chování a rozvíjení Povědomí o důležitých lidských hodnotách (úcta, obdarovávání, sdílení, souznění). Povánoční čas - doznívání vánoční atmosféry a radosti z dárku, začátek nového roku. Kouzlo lidových tradic: Tři králové, masopust Charakteristika zimy - ve městě, na vesnici, v severských zemích, sportování, zimní zábavy, sporty, počasí a zdraví. Kouzlo pohádek a vyprávění Lidské tělo

Cíle

Vzdělávací nabídka

  • Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů
  • Osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech
  • Osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví
  • Rozvíjet řeč a vyjadřovací schopnosti, komunikovat bez ostychu a bez zábran
  • Rozvoj představivosti a fantazie
  • Samostatně se rozhodovat o svých činnostech a nebát se vyjádřit svůj názor
  • Osvojení si některých dovedností, které předcházejí čtení a psaní
  • Posilování prosociálního chování v rodině a ve vztahu k druhému, vnímat co si druhý přeje
  • Rozvoj komunikativních dovedností, verbálních i neverbálních
  • Spolupráce ve skupině, ocenit úsilí a práci druhých 
  • Vnímání a přijímání kulturních tradic 
  • Vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách 
  • Vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané 
  • Rozvoj kulturně estetické dovednosti
  • Vytváření elementárního povědomí o širším přírodním a kulturním prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
  • Pociťovat sounáležitost se živou a neživou přírodou, lidmi, planetou
  • Rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách 
  • Námětové hry motivované citovými prožitky
  • Spontánní hra
  • Komunitní kruhy
  • Rozhovory s dětmi
  • Naslouchání příběhům, pohádkám, práce s literárními texty
  • Dramatizace pohádek
  • Hudební a pohybové činnosti
  • Pohybové improvizace, zpěv
  • Přípravy a realizace společenských slavností, v rámci zvyků a tradic
  • Společné činnosti rodičů a dětí v MŠ
  • Výtvarné a pracovní činnosti
  • Kooperativní činnosti ve dvojicích i ve skupinách
  • Přirozené pozorování blízkého prostředí a života v něm 
  • Pobyt v přírodě, hry na sněhu a se sněhem
  • Rozlišovat co prospívá zdraví a co mu škodí
  • Činnosti směřující k prevenci úrazů 
  • Hry a praktické úkony procvičující orientaci v prostoru i rovině 
  • Činnosti zaměřené k seznamování s elementárními číselnými a matematickými pojmy
  • Činnosti zasvěcující dítě do časových pojmů a vztahů souvisejících s denním řádem 
  • Práce s obrazovým materiálem, využívání encyklopedie
  • Experimenty, pozorování




Kompetence

  • Provádět aktivně činnosti podporující zdraví: pohyb, hygieny, zdravá výživa
  • Uvědomovat si příjemné a nepříjemné citové prožitky, rozlišovat citové projevy v důvěrném a cizím prostředí
  • Zachytit a vyjádřit své prožitky (slovně, výtvarně, pomocí hudby...)
  • Vědomě využívat všechny smysly, záměrně pozorovat
  • Znát změny v přírodě probíhající v zimním období
  • Dodržovat společně vytvořená pravidla, zejména při zimním sportování
  • Záměrně se soustředit na činnosti a udržet pozornost
  • Chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky využívat
  • Chápat prostorové pojmy, elementární časové pojmy
  • Mít povědomí o způsobech ochrany zdraví. Pojmenovat části těla
  • Znát tradice
  • Umět se orientovat v okolí MŠ




Anglická část:

Winter clothes, winter weather, Christmas- decoration, songs, traditions, New Year, Winter wonderland, Polar Lands, Winter sports, fairy tales

  • Slovní zásoba k danému tématu, čerpání slovní zásoby z příběhů 
  • Učíme se pojmenovat zimní oblečení
  • Učíme se popsat počasí, poznáváme rozdíly ročních období, jmenujeme měsíce, jak jdou za sebou 
  • Učíme se o věci správně požádat... Can I have...
  • Učíme se o tradicích a symbolech Vánoc, Nový Rok
  • Učíme se o zimní krajině, polární zvěři a ptactvu
  • Učíme se zimní sporty 
  • Učíme si uvědomit opaky a protiklady, poznáváme velikosti

 

Písně a říkanky / Song and rhymes:

  • Twinkle Twinkle, / Jingle Bells / Oh Christmas Tree
  • Five Little Elves / We Wish You a Merry Christmas / Santa Where is Your Hat
  • Teddy Bear Teddy Bear / Roses Are Red Violets Are Blue/  Gruffalo Song / There was a princess long ago

 

JARNÍ HRÁTKY

Podtémata:

  • Jaro, květiny / Spring, Flowers
  • Velikonoce / Easter
  • Zvířata na statku a jejich mláďata / Farm animals adn their babies
  • Hmyz / Insects
  • Moje rodina / Family 
  • Co je pro nás zdravé? Části těla / Health and body 
  • Zdravé a nezdravé jídlo / Healthy and unhealthy food

 

Charakteristika IB 

Probouzení jarní přírody - zázraky, které se v přírodě dějí. První květiny. Změny v životě zvířat, zvířata a jejich mláďata, hmyz, stavba ptačích hnízd, návrat ptáků z teplých krajin. Postupné oteplování, aprílové počasí. Tradice: vynášení Morany, pašijový týden, Velikonoce, apríl, svatý Jiří, pálení čarodějnic. Rodina - Den matek. Význam lidské práce, povolání rodičů.

Cíle

Vzdělávací nabídka

  • Vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základy zdravého životního stylu
  • Rozvíjet svou tělesnou i duševní zdatnost, dodržovat pravidla her a jiných činností
  • Rozšiřovat spektrum společných pravidel- sebeovládání, odpovědnost za své jednání a chování 
  • Vyjádřit své pocity a poznatky formou hudební, výtvarnou, slovní, pohybovou
  • Mít vztah k místu a prostředí, ve kterém žijí, všímat si negativních věcí a jevů ve svém okolí a dokázat na ně upozornit 
  • Mít svůj podíl na estetickém prostředí třídy,  školy i blízkém okolí
  • Užívat si příjemných zážitků, těšit se na ně a snažit se udělat radost druhým
  • Rozvíjet kooperativní dovednosti a jemnou motoriku 
  • Posilování prosociálního chování ve skupině 
  • Seznámení s lidovými tradicemi na jaře 
  • Vytvoření základů pozitivního vztahu ke kultuře a umění 
  • Mít povědomí o významu životního prostředí, rozlišovat aktivity, které podporují zdravé prostředí a které mu škodí, učit se je chránit a pomáhat 
  • Vytvářet povědomí o vlastní sounáležitosti se světem 
  • Hry a činnosti zaměřené k poznávání přírody
  • Záměrné pozorování skutečných věcí, jevů a dějů v přirozených podmínkách 
  • Výlety, tématické vycházky 
  • Zdolávání přírodních překážek 
  • Eko-hry, experimenty s přírodninami, rostlinami, vodou
  • Pěstitelské činnosti 
  • Verbální i neverbální komunikační aktivity dítěte s druhým dítětem i dospělým 
  • Přednes, recitace, dramatizace, zpěv 
  • Smyslově hry, činnosti zaměřené na rozvoj a cvičení postřehu a vnímání, zrakové a sluchové paměti, koncentrace pozornosti 
  • Práce s obrázky a encyklopedií 
  • Dramatická cvičení, vnímání svého těla
  • Spontánní hra 
  • Výtvarné činnosti, výroba dárků ke Dni matek
  • Společné činnosti dětí a rodičů 
  • Velikonoční dílny 
  • Běžné každodenní setkávání s pozitivními vzory vztahů a chování 
  • Kladení otázek a hledání odpovědí 
  • Třídní akce

 

Kompetence

  • Porozumět slyšenému
  • Naučit se zpaměti krátké texty 
  • Sluchové rozlišovat začáteční a koncové slabiky a hlásky ve slovech
  • Poznat některá písmena a číslice
  • Postupovat a učit se podle pokynů a instrukci
  • Poznat a pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno 
  • Porozumět běžným projevům vyjádření emocí a nálad 
  • Pomáhat druhým
  • Vyjednávat s dětmi i dospělými ve svém okolí, domluvit se na společném řešení 
  • Zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik 
  • Vědět, k jakým změnám dochází v přírodě na jaře
  • Znát tradice






Anglická část:

Spring, spring flowers, Easter, Farm animals and their babies, Insects, Family, Health and body, 

  • Slovní zásoba k danému tématu
  • Tradice Velikonoc
  • Učíme se o zvířatech na farmě a jejich mláďatech 
  • Objevujeme hmyz 
  • Povídáme si o rodině a jejích členech
  • Učíme se co je pro naše tělo zdravé a nezdravé
  • Opakujeme části těla a učíme se nové orgány 
  • Určujeme, jaké jídlo je zdravé a nezdravé
  • Rozeznáváme levou a pravou stranu 
  • Rozeznáváme a učíme se názvy geometrických tvarů

 

Písničky a říkanky / songs and rhymes

 

  • In and Out the Dusty Bluebells / In the Spring
  • Easter Bunny is Fat Fat Fat / See the Bunnies Sleeping
  • Hot Cross Buns 
  • Oh McDonald had a farm /  Five little ducks / The Very Busy Spider
  • Very Hungry Caterpillar
  • Daddy Finger Where are you? 
  • Miss Polly Had a Dolly
  • Five Green Bottles / Today is Monday




HRAVĚ KOLEM SVĚTA

 

Podtémata: 

  • Recyklujeme / Recycling
  • Doprava / Transport
  • Zvířata v džungli / Jungle animals
  • Mořská zvířata / Sea animals
  • Nekonečný vesmír / Universe
  • Objevujeme kontinenty a kultury / Continents and Multiculture
  • Těšíme se na léto / Summer Holidays

 

Charakteristika IB 

Poznávání nejbližšího okolí, bydliště je součástí města a země. Pochopení, Že všichni jsme součástí světa jako celku. Krásy ČR - základní charakteristické znaky, kultura českého národa jazyk, zvyky, tradice, zvláštnosti, zajímavá místa, památky, umění, pověsti, výlety. Cestování po světadílech – různá etnika, život, kultura, jídlo, oblékání a tradice. Cestování vesmírem. Doprava a bezpečnost. Ekologie, pozorování stavu Životního prostředí a jeho vliv na kvalitu života. Těšíme se na prázdniny.

Cíle 

Vzdělávací nabídka

  • Rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti, jemné a hrubé motoriky
  • Uvědomění si vlastního těla a udržování jej ve zdraví
  • Komunikace bez zábran a ostychu, samostatně se vyjadřovat- vyprávět, vést rozhovor, popsat situaci, rytmizovat slova
  • Mít přiměřené sebevědomí, důvěřovat svým schopnostem, mít zájem o učení, preferovat aktivitu a činorodost před lhostejností a pohodlností
  • Hodnotit své osobní pokroky, řešit problémy na základě svých zkušeností, organizovat své činnosti
  • Rozvoj kooperativních dovedností
  • Vnímat lidi s jejich odlišnostmi
  • Uznávat práva druhých
  • Poznávání pravidel společného soužití a jejich spoluvytváření v rámci přirozeného sociokulturního prostředí 
  • Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů, orientovat se v prostoru i v čase
  • Vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností 
  • Osvojení poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí při vytváření zdravého a bezpečného prostředí k ochraně dítěte před jeho nebezpečnými vlivy
  • Vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí
  • Spontánní pohybové aktivity 
  • Zdravotně zaměřené činnosti
  • Pohyb s hudbou, zpěv, rytmizace 
  • Každodenní pohyb a pobyt v přírodě, vycházky, výlety
  • Komentování zážitků a aktivit
  • Vyprávění toho, co dítě slyšelo, shlédlo
  • Hry pro rozvoj vůle, vytrvalosti
  • Výtvarné a pracovní činnosti
  • Kooperativní hry 
  • Komunitní kruhy, vyprávění
  • Konstruování ze stavebnic a různých materiálů
  • Námětové hry
  • Práce s literárními texty- pohádky jiných národů 
  • Práce s obrazovým materiálem- krajina, příroda, zvířata…
  • Využívání encyklopedií  
  • Pozorování životních podmínek a stavu životního prostředí, poznávání ekosystémů 
  • Využívání přirozených podnětů, situaci a praktických ukázek v životě a okolí dítěte k seznamování dítěte s elementárními dítěti srozumitelnými reáliemi o naši republice
  • Přípravy a realizace společných akcí
  • Aktivity zaměřené k získávání praktické orientace v obci
  • Hry a aktivity na téma dopravy, cvičení bezpečného chování v dopravních situacích 




Kompetence

  • Mít povědomí o některých způsobech ochrany osobního zdraví a bezpečí
  • Vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, ve vhodně formulovaných větách Učit se nová slova a aktivně je používat
  • Vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci, využívat zkušenosti k učení
  • Pomáhat pečovat o okolní prostředí
  • Chovat se zdvořile, přistupovat k druhým lidem bez předsudků
  • Pochopit, že každý má ve společenství svou roli
  • Chápat, že všichni lidé mají stejnou hodnotu, přestože je každý jiný Být citlivý ve vztahu k živým bytostem, k přírodě i k věcem
  • Uvědomovat si svou samostatnost, zaujímat vlastní názory a postoje a vyjadřovat
  • Přemýšlet, vést jednoduché úvahy a to, o čem přemýšlí, také vyjádřit
  • Rozlišovat některé obrazné symboly
  • Vnímat a rozlišovat pomoci všech smyslu







Anglická část:

Recycling, Transport, Jungle animals, Sea animals, Universe, Continents + multicultural, Summer holidays- summer clothes, activities

  • Slovní zásoba k danému tématu
  • Učíme se předložky místa
  • Příslovce a přídavná jména /Adverbs and Adjectives
  • Objevujeme nová zvířata jak v džungli, tak v moři
  • Učíme se o dopravě a dopravních prostředcích 
  • Objevujeme nové kontinenty, kultury a národnosti
  • Těšíme se na léto, probíráme bezpečné chování, letní oblečení

 

Písničky a říkanky / songs and rhymes

  • Five Green Bottles
  • Big Red Bus / Row Your Boat /The Wheels on the Bus
  • Three Little Monkeys  /Jumping on the Bed / Baby Shark, / A Sailor Went to Sea
  • Five Little Men in Flying Saucer / What Do You Like to Do in the Summer / Superman

Publikována: 1.9.2017

Naposled upravena: 18.11.2024

Vytvořil(a): Šárka Johanisová

Podporujeme a děkujeme

Naše škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze taková cookies, která jsou nezbytně nutná pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb, a u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies). Pravidla cookies