Třídní vzdělávací plán Světlušky
Základní a mateřská škola Angel v Praze 12
Třídní vzdělávací program
Třída Světlušky
Učitelky: Šárka Johanisová Rodilí mluvčí: Chhavi Chhabra
Veronika Kratěnová Youssef Moursi
Radim Štěpánek
Rok plný dobrodružství s Ferdou
TVP je zpracováno podle ŠVP PV ,,Hrou poznáváme svět‘‘
Charakteristika třídy:
Ve třídě Světlušek je k 1. 09. 2024 zapsáno 24 dětí (13 dívek a 11 chlapců), nově nastoupilo šest tříletých dětí. Třída je heterogenního typu a navštěvují ji děti od 3-6 let. MŠ Angel je bilingvní a má výuku jak v českém, tak v anglickém jazyce. Ve třídě Světlušek jsou anglické dny středa, čtvrtek a pátek. České dny jsou pondělí a úterý. V anglické dny se na výuce ve třídě podílí rodilí mluvčí. Celá školka pracuje podle programu ,,Začít spolu‘‘, výuka tedy probíhá formou center aktivit.
Centra aktivit jsou: Ateliér
Domácnost
Knihy a písmena
Manipulační hry
Kostky
Dílna
Dramatizace
Pohyb
Hudba
Písek
Pokusy a objevy
Materiální a organizační podmínky:
Máme jednu školní budovu, ve které se nachází dvě třídy, u budovy je zahrada s venkovním vyžitím pro děti (průlezky, houpadla, pískoviště, skluzavky, venkovní kabinet - odsud si děti berou odrážedla, hračky, křídy apod.). S dětmi také chodíme na vycházky do přilehlých lesů, k rybníkům či do parků. V přízemí budovy sídlí třída Světlušek a v 1. patře třída Čmeláčků.
Třída je prostorově velká a skládá se z několika částí. V první části pokrývá podlahu linoleum, zde jsou umístěné stoly jak dětí, tak pedagogů. Nachází se zde výdejní okénko a děti tu svačí a obědvají. Také jsou zde umístěna 4 centra (Ateliér, Písek, Domácnost, Pokusy a objevy). Druhá část třídy je pokryta kobercem a jsou v ní umístěna zbylá centra (Knihy a písmena, Manipulační hry, Dílna, Kostky, Hudba, Pohyb, Dramatizace).
Psychosociální podmínky:
Hned na začátku školního roku jsme si společně s dětmi vyvodili základní pravidla chování k sobě navzájem, ale i k ostatním lidem, s nimiž se ve školce setkáváme. Ta si neustále připomínáme a upevňujeme, nejen v přirozených situacích, ale i pomocí her a dramatických cvičení. Všechna pravidla jsou odvozena ze základního postoje, že chceme, aby se nám všem ve školce líbilo a nikomu se nic zlého nestalo. Tento postoj podporujeme cíleným rozvíjením vztahů nejen mezi dětmi, ale i mezi dětmi, učitelkou a ostatními zaměstnanci školky. Snažíme se, aby si dítě uvědomilo, proč pravidla máme, k čemu nám slouží a proč jsou prospěšná. Pravidla mají děti chránit, ne je omezovat, proto děti necháme projevit vlastní názor a spolupodílet se na rozhodování, tím jsou též vedeny k samostatnosti, sebevědomí a zodpovědnosti vůči sobě i druhým. Cílem je, aby se děti v mateřské škole cítily dobře a bezpečně.
Bezpečnostní podmínky:
Děti jsou vedeny k dodržování pravidel zajišťujících jejich bezpečnost při pohybu ve třídě, v šatně, na chodbách školky, venku, či při manipulaci s některými pomůckami. Snažíme se o to, aby si děti uvědomovaly hrozící nebezpečí a snažily se mu předcházet. Chceme, aby děti věděly, kde hledat pomoc, pokud se něco stane.
Péče o děti předškolního věku:
Vzdělávací nabídka v centrech aktivit zahrnuje činnosti, které přirozeným způsobem rozvíjí v oblastech potřebných pro úspěšný nástup do 1. třídy. Každé pondělí a úterý se s předškoláky věnujeme intenzivnější předškolní přípravě asi 30 min, mimo jiné plníme úkoly z pracovního sešitu.
Spolupráce s rodiči:
Spolupráce s rodiči je pro nás velmi důležitá. Je žádoucí a pro děti prospěšné shodnout se na společných cílech ve výchově jejich dětí, spolupracovat s nimi při řešení problému, ale i sdílet radost z jejich úspěchu. Pokud se vyskytne problém, domlouváme si s rodiči individuální schůzky. Během školního roku jsou naplánované společné akce s rodiči, na kterých se mohou rodiče podílet.
Režim dne
7:00-8:30 – scházení dětí, ranní hry, volné tvořivé hry
8:30 – 8:45 – ranní kruh a pohybová chvilka
9:00 – 9:30 – hygiena, svačina
9:30 – 10:30 – dopolední zájmová činnost (v anglické dny vedena anglickými mluvčími), centra aktivit
10:30 – 11:30 – pobyt venku
11:30 – 12:30 – oběd, osobní hygiena
12:30 - 14:00 – odpočinek dětí
14:00 -14:15 – vstávání dětí, hygiena
14:15 - 14:30 – odpolední svačina
14:30 -17:00- individuální zapojení dětí do odpoledních činností, spontánní hry, nabídka dalších rozvíjejících činností a zájmových kroužků, pobyt venku, odchod domů
Organizace dne:
Škola otevírá v 7 hodin a zavírá v 17 hodin. Od 7-8 hodin se děti scházejí ve třídě Světlušek společně s dětmi z horní třídy. Třídy se pak spojují odpoledne, od pondělí do čtvrtka od 16 do 17 hodin, v pátek od 15 do 17hod.
- Ranní hry – Děti si vybírají hračku nebo činnost samostatně. V prostoru třídy, opatřeném kobercem jsou jim k dispozici centra, či herní koutky (např.: knihy, kostky, auta, hry v kuchyňce, dílna, domečky pro panenky, stavebnice apod.). V části třídy, kde jsou stoly, si děti mohou kreslit, vyrábět, využít omalovánky.
- Ranní kruh – V ranním kruhu se s dětmi přivítáme, řekneme si naše rituální říkanky nebo písně v českém, nebo anglickém jazyce podle dnu. Řekneme si základní informace, co máme za den, měsíc, či roční období, jaké máme počasí. Vedeme rozhovor o tom, jak se děti mají, popřípadě co děti dělaly o víkendu, apod. Začneme aktivitu k tématu, které nás daný den čeká. (Anglické dny vede kruh rodilý mluvčí)
- Cvičení/pohybová chvilka – Při cvičení se s dětmi rozehřejeme buďto hrou, cviky, či říkankami s pohybem. Děláme zdravotně protahovací cviky. Hrajeme s dětmi různé pohybové hry a zakončíme cvičení relaxací. Využíváme různé pomůcky jako ortopedické podložky, míče, balanční kameny, tyče, provazy apod.)
- Dopolední zájmová činnost – motivační činnosti, úkoly, které slouží jako úvod do tématu (hry, rozhovory, aktivity, práce s interaktivní tabulí, naučná videa). Anglické dny vedou rodilí mluvčí
- Centra aktivit- Nabídka činností v několika centrech na každý den z různých oblastí, dítě si samo každý den vybere centrum (ateliér, knihy a písmena, kostky, manipulační hry, písek, pokusy a objevy, domácnost, hudba, dramatizace, dílna).
Integrované bloky
- HRAJEME SI S KAMARÁDY
- HRY S PODZIMNÍMI BARVAMI
- HROU LEDOVOU OBLOHOU
- JARNÍ HRÁTKY
- HRAVĚ KOLEM SVĚTA
Vzdělávací oblasti
Dítě a jeho tělo – oblast biologická
Dítě a jeho psychika- oblast psychologická
Dítě a ten druhý – oblast interpersonální
Dítě a společnost – oblast sociálně kulturní
Dítě a svět- oblast environmentální
HRAJEME SI S KAMARÁDY
Podtémata:
- Vítej ve školce, pravidla, já / Welcome to the kindergarden, rules, me
- Kamarádi a přátelství / Friends, friendships
- Emoce- co s nimi? / Emotions
- Počasí a roční období / Weather and seasons
Charakteristika IB
Vzpomínáni na prázdniny, přivítáni dětí ve školce. Obnova starých a utvoření nových vztahủ, vytváření pravidel života ve školce, dítě je součástí širšího společenství a prostředí, ve kterém by se mělo orientovat a naučit se v něm žít. Seznamování se se jmény a značkami dětí. Utváření pravidel ve třídě. Upevňování hygienických návyků. Povídání o tom, co budeme spolu dělat celý rok, které činnosti máme rádi, co se nám líbí a co bychom si přáli. Vyhledávání rozdílů mezi prostředím mateřské školy a rodinou. Podpora kladného vztahu k
rodině a domovu.
Cíle
|
Vzdělávací nabídka
|
- Osvojení si věku přiměřených praktických dovedností.
- Zvládnout úkony osobní hygieny a sebeobsluhy
- Rozvíjení schopnosti a dovednosti vyjádřit pocity, potřeby a prožitky
- Rozvoj porozumět řeči
- Posilování přirozených poznávacích citů (zvídavost, radosti z objevování)
- Získání relativní citové samostatnosti
- Své chování přizpůsobovat sociální skupině
- Seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhým
- Osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
- Seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základní poznatky o prostředí, v němž dítě žije
- Orientovat se bezpečně v prostředí a okolí školy
- Seznamování s místem prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu
- Přizpůsobovat své chování tomu, aby jeho důsledky nepoškodily zdraví společenství, v němž dítě žije
|
- Běžné verbální i neverbální komunikační aktivity dítěte s druhým dítětem i dospělým
- Interaktivní hry, hudebně pohybové hry
- Kooperativní činnosti
- Aktivity podporující sbližování dětí a uvědomování si vztahů mezi lidmi
- Činnosti zaměřené na porozumění pravidlům vzájemného soužití a chování
- Hry a činnosti, vedoucí dítě k ohleduplnosti ke druhému, rozdělit se s ním, půjčit hračku, pomoct mu..
- Činnosti zaměřené na poznávání sociálního prostředí, v němž dítě žije
- Aktivity vhodné pro přirozenou adaptaci dítěte v prostředí mateřské školy
- Jednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti v oblasti osobní hygieny, stolování, oblékání, úklidu
- Dramatické činnosti, napodobování chování člověka v různých situacích, mimické vyjadřování nálad
- Poslech čtených i vyprávěných pohádek a příběhů
- Spontánní hra
- Hry na zahradě
- Tématické vycházky po okolí MŠ
|
Kompetence
|
- Navazovat kontakty s dospělým, překonávat stud.
- Přirozeně a bez zábran komunikovat s druhým dítětem, navazovat dětská přátelství
- Odmítnout komunikaci, která je mu nepříjemná.
- Uplatňovat své individuální potřeby, přijímat a uzavírat kompromisy, řešit konflikt dohodou.
- Spolupracovat s ostatními. Dodržovat dohodnutá a pochopená pravidla vzájemného soužití, dodržovat herní pravidla.
- Respektovat potřeby jiného dítě, dělit se s nim o hračky. Vnímat, co si druhy přeje i potřebuje, vycházet mu vstric.
- Bránit se projevům násilí jiného dítěte, ubližování apod.
- Odloučit se na určitou dobu od rodičů, být aktivní i bez jejich opory.
- Respektovat předem vyjasněná a pochopená pravidla, přijímat vyjasněné a zdůvodnené povinnosti.
- Umet si říci o pomoc
- Adaptovat se na život ve školce, zvladat požadavky plynoucí z prostředí školy i jeho běžných proměn.
- Zvládnout sebeobsluhu a pracovní kony. Znát svou znacku. Poznat si své věci.
- Znát jména kamarádů
|
Anglická část:
Colours and shapes, labels, kindergarten (daily) routines, classroom objects, clothes, rules, i like / i don't like, body parts, emotions, weather /seasons
Anglická slovní zásoba k danému tématu
- Učíme se představit (jméno, věk...)
- Učíme se pojmenovat členy rodiny, kamarády
- Učíme se názvy předmětů v MŠ, které používáme
- Učíme se pojmenovat místnosti ve školce a činnosti, které v nich děláme
- Učíme se pojmenovat emoce, říct jak mi je (I am happy …)
- Učíme se určit počasí a roční období
- Učíme se pojmenovat základní barvy a tvary
- Učíme se pojmenovat svou značku
Písně a říkanky / Song and rhymes :
- Hello-What's Your Name? /Open Shut Them / Good Morning
- Head Shoulders Knees and Toes /Hokey Pokey / Chubby Cheeks / One little finger
- I am happy, I am very very happy / If you are happy and you know it
- What´s the weather / Rain rain go away / It's Raining /There are Four Seasons / Rainbow song
HRY S PODZIMNÍMI BARVAMI
Podtémata:
- Barvy podzimu / Autumn colours
- Podzimní příroda / Autumn nature
- Lesní zvířata / Forest animals
- Dušičky, Halloween / Halloween
- Podzimní plody, jaké dozrávají a jaké sklízíme / Autumn garden fruit, vegetable, harvest
Charakteristika IB
Toto téma má dětem přiblížit proměny přírody a počasí. Dále se zaobírá charakteristickými znaky podzimu, přírodními úkazy, větrem, proměnlivost počasí, ochranou sebe sama, změny počasí na podzim a naše zdraví. Příprava zvířátek na zimu. Pozorování změn v přírodě (rostliny, zvířata, odlet ptáků do teplých krajin). Krácení dne, prodlužování noci - změna životního rytmu a aktivit lidí. Rizika zvýšené nemocnosti. Podzimní tradice: posvícení a hody, Dušičky, Svatý Martin. Zahrada na podzim.
Cíle
|
Vzdělávací nabídka
|
- Rozvíjet a užívat všechny smysly
- Rozvoj fyzické a psychické zdatnosti
- Chápat souvislost mezi příčinou a následkem při ochraně zdraví, zajímat se o udržování svého těla ve zdraví
- Rozvoj neverbální formy sdělení (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické)
- Rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problému)
- Rozvoj sociální citlivosti
- Spolupráce ve skupině
- Rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí (spolupracovat, spolupodílet se)
- Rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám
- Vytvořit si základní estetický vztah ke světu, místu kde žijeme, pomáhat pečovat o přírodní prostředí
|
- Přirozené pozorování blízkého prostředí a života v něm, okolní přírody, vycházky do okolí, výlety
- Přirozené i zprostředkované poznávání přírodního okolí, sledování rozmanitostí a změn v přírodě
- Hry námětové, smyslové, psychomotorické, dramatické
- Výtvarné a pracovní činnosti (vytrhávání, stříhání, lepení, kreslení, modelování, skládání papíru)
- Práce s literárními texty a obrazovým materiálem, encyklopedie
- Pohybové, hudební a hudebně pohybové činnosti
- Dechová cvičení
- Praktické činnosti, při kterých se dítě seznamuje s různými přírodními materiály ve svém okolí
- Příprava realizace společných akcí a slavností- podzim tradice
- Komunitní kruhy
- Jazykové hry
- Kooperativní hry
|
Kompetence
|
- Orientovat se bezpečně ve známém prostředí i v životě tohoto prostředí.
- Osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí.
- Mít povědomí o širším přírodním prostředí.
- Vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý, pozoruhodný, nekonečně pestrý.
- Všímat si změn a dění v nejbližším okolí.. Porozumět, že změny jsou přirozené a samozřejmé, přizpůsobovat se běžně proměnlivým okolnostem doma i v MŠ.
- Mít povědomí o významu životního prostředí pro člověka.
- Prožívat radost ze zvládnutého a poznaného.
- Zvládnout základní pohybové dovednosti. Sladit pohyb s rytmem a hudbou
- Podílet se na udržování lidových tradic
|
Anglická část:
Colours of autumn, autumn nature, forest animals, autumn harvest - vegetable and fruit, Halloween.
- Slovní zásoba k danému tématu
- Rozdělíme ovoce a zeleninu, řekneme si, jaká na podzim dozrává
- Naučíme se pojmenovat barvy podzimu
- Naučíme se pojmenovat lesní zvířata
- Naučíme se říci svůj věk
- Počítání 1-10,
- Vyjmenovat dny v týdnu ve správném pořadí
Písně a říkanky / Song and rhymes :
- Red and Yellow / Blue and Green Song
- Rainbow Song
- Blue is the Colour I see
- The Leaves on the Trees Song / Autumn leaves are falling down
- Grey Squirrel Shake Your Bushy Tail / Like an Owl!
- Five Little Pumpkins / Halloween Creatures / Trick or Treat
- Picking Apples Song / Way Up High in an Apple Tree
- I'm a Dingle Dangle Scarecrow
HROU LEDOVOU OBLOHOU
Podtémata:
-
- Zimní oblečení / Winter clothes
- Pozorování krajiny- změna počasí / Winter weather
- Vánoční zvyky, písně, dekorace / Christmas traditions. Songs, decorations
- Nový rok / New Year
- Ptáci a zimní příroda / Winter wonderland
- Polární zvířata (Polar Lands)
- Mráz maluje na okna / Frost paints on the windows
- Sníh, mráz a chladné počasí aneb příroda spí / Cold weather and nature sleeps
- Zimní dovolená a sporty / Winter sports
- Pohádky- karneval, Masopust / Fairy tales
Charakteristika IB
Přiblížení tradic - doba adventu, Mikuláše, předvánočních příprav, oslav svátky, seznámeni s lidovými tradicemi: advent, sv. Barbora, Mikuláš, Lucie, Štědrý den, Silvestr. Vliv předvánočním času na estetické cítění lidí, mezilidské vztahy, solidarita, citový rozvoj dětí, pocity sounáležitosti, posíleni prosociálního chování a rozvíjení Povědomí o důležitých lidských hodnotách (úcta, obdarovávání, sdílení, souznění). Povánoční čas - doznívání vánoční atmosféry a radosti z dárku, začátek nového roku. Kouzlo lidových tradic: Tři králové, masopust Charakteristika zimy - ve městě, na vesnici, v severských zemích, sportování, zimní zábavy, sporty, počasí a zdraví. Kouzlo pohádek a vyprávění Lidské tělo
Cíle
|
Vzdělávací nabídka
|
- Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů
- Osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech
- Osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví
- Rozvíjet řeč a vyjadřovací schopnosti, komunikovat bez ostychu a bez zábran
- Rozvoj představivosti a fantazie
- Samostatně se rozhodovat o svých činnostech a nebát se vyjádřit svůj názor
- Osvojení si některých dovedností, které předcházejí čtení a psaní
- Posilování prosociálního chování v rodině a ve vztahu k druhému, vnímat co si druhý přeje
- Rozvoj komunikativních dovedností, verbálních i neverbálních
- Spolupráce ve skupině, ocenit úsilí a práci druhých
- Vnímání a přijímání kulturních tradic
- Vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách
- Vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané
- Rozvoj kulturně estetické dovednosti
- Vytváření elementárního povědomí o širším přírodním a kulturním prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
- Pociťovat sounáležitost se živou a neživou přírodou, lidmi, planetou
- Rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
|
- Námětové hry motivované citovými prožitky
- Spontánní hra
- Komunitní kruhy
- Rozhovory s dětmi
- Naslouchání příběhům, pohádkám, práce s literárními texty
- Dramatizace pohádek
- Hudební a pohybové činnosti
- Pohybové improvizace, zpěv
- Přípravy a realizace společenských slavností, v rámci zvyků a tradic
- Společné činnosti rodičů a dětí v MŠ
- Výtvarné a pracovní činnosti
- Kooperativní činnosti ve dvojicích i ve skupinách
- Přirozené pozorování blízkého prostředí a života v něm
- Pobyt v přírodě, hry na sněhu a se sněhem
- Rozlišovat co prospívá zdraví a co mu škodí
- Činnosti směřující k prevenci úrazů
- Hry a praktické úkony procvičující orientaci v prostoru i rovině
- Činnosti zaměřené k seznamování s elementárními číselnými a matematickými pojmy
- Činnosti zasvěcující dítě do časových pojmů a vztahů souvisejících s denním řádem
- Práce s obrazovým materiálem, využívání encyklopedie
- Experimenty, pozorování
|
Kompetence
|
- Provádět aktivně činnosti podporující zdraví: pohyb, hygieny, zdravá výživa
- Uvědomovat si příjemné a nepříjemné citové prožitky, rozlišovat citové projevy v důvěrném a cizím prostředí
- Zachytit a vyjádřit své prožitky (slovně, výtvarně, pomocí hudby...)
- Vědomě využívat všechny smysly, záměrně pozorovat
- Znát změny v přírodě probíhající v zimním období
- Dodržovat společně vytvořená pravidla, zejména při zimním sportování
- Záměrně se soustředit na činnosti a udržet pozornost
- Chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky využívat
- Chápat prostorové pojmy, elementární časové pojmy
- Mít povědomí o způsobech ochrany zdraví. Pojmenovat části těla
- Znát tradice
- Umět se orientovat v okolí MŠ
|
Anglická část:
Winter clothes, winter weather, Christmas- decoration, songs, traditions, New Year, Winter wonderland, Polar Lands, Winter sports, fairy tales
- Slovní zásoba k danému tématu, čerpání slovní zásoby z příběhů
- Učíme se pojmenovat zimní oblečení
- Učíme se popsat počasí, poznáváme rozdíly ročních období, jmenujeme měsíce, jak jdou za sebou
- Učíme se o věci správně požádat... Can I have...
- Učíme se o tradicích a symbolech Vánoc, Nový Rok
- Učíme se o zimní krajině, polární zvěři a ptactvu
- Učíme se zimní sporty
- Učíme si uvědomit opaky a protiklady, poznáváme velikosti
Písně a říkanky / Song and rhymes:
- Twinkle Twinkle, / Jingle Bells / Oh Christmas Tree
- Five Little Elves / We Wish You a Merry Christmas / Santa Where is Your Hat
- Teddy Bear Teddy Bear / Roses Are Red Violets Are Blue/ Gruffalo Song / There was a princess long ago
JARNÍ HRÁTKY
Podtémata:
- Jaro, květiny / Spring, Flowers
- Zvířata na statku a jejich mláďata / Farm animals adn their babies
- Co je pro nás zdravé? Části těla / Health and body
- Zdravé a nezdravé jídlo / Healthy and unhealthy food
Charakteristika IB
Probouzení jarní přírody - zázraky, které se v přírodě dějí. První květiny. Změny v životě zvířat, zvířata a jejich mláďata, hmyz, stavba ptačích hnízd, návrat ptáků z teplých krajin. Postupné oteplování, aprílové počasí. Tradice: vynášení Morany, pašijový týden, Velikonoce, apríl, svatý Jiří, pálení čarodějnic. Rodina - Den matek. Význam lidské práce, povolání rodičů.
Cíle
|
Vzdělávací nabídka
|
- Vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základy zdravého životního stylu
- Rozvíjet svou tělesnou i duševní zdatnost, dodržovat pravidla her a jiných činností
- Rozšiřovat spektrum společných pravidel- sebeovládání, odpovědnost za své jednání a chování
- Vyjádřit své pocity a poznatky formou hudební, výtvarnou, slovní, pohybovou
- Mít vztah k místu a prostředí, ve kterém žijí, všímat si negativních věcí a jevů ve svém okolí a dokázat na ně upozornit
- Mít svůj podíl na estetickém prostředí třídy, školy i blízkém okolí
- Užívat si příjemných zážitků, těšit se na ně a snažit se udělat radost druhým
- Rozvíjet kooperativní dovednosti a jemnou motoriku
- Posilování prosociálního chování ve skupině
- Seznámení s lidovými tradicemi na jaře
- Vytvoření základů pozitivního vztahu ke kultuře a umění
- Mít povědomí o významu životního prostředí, rozlišovat aktivity, které podporují zdravé prostředí a které mu škodí, učit se je chránit a pomáhat
- Vytvářet povědomí o vlastní sounáležitosti se světem
|
- Hry a činnosti zaměřené k poznávání přírody
- Záměrné pozorování skutečných věcí, jevů a dějů v přirozených podmínkách
- Výlety, tématické vycházky
- Zdolávání přírodních překážek
- Eko-hry, experimenty s přírodninami, rostlinami, vodou
- Pěstitelské činnosti
- Verbální i neverbální komunikační aktivity dítěte s druhým dítětem i dospělým
- Přednes, recitace, dramatizace, zpěv
- Smyslově hry, činnosti zaměřené na rozvoj a cvičení postřehu a vnímání, zrakové a sluchové paměti, koncentrace pozornosti
- Práce s obrázky a encyklopedií
- Dramatická cvičení, vnímání svého těla
- Spontánní hra
- Výtvarné činnosti, výroba dárků ke Dni matek
- Společné činnosti dětí a rodičů
- Velikonoční dílny
- Běžné každodenní setkávání s pozitivními vzory vztahů a chování
- Kladení otázek a hledání odpovědí
- Třídní akce
|
Kompetence
|
- Porozumět slyšenému
- Naučit se zpaměti krátké texty
- Sluchové rozlišovat začáteční a koncové slabiky a hlásky ve slovech
- Poznat některá písmena a číslice
- Postupovat a učit se podle pokynů a instrukci
- Poznat a pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
- Porozumět běžným projevům vyjádření emocí a nálad
- Pomáhat druhým
- Vyjednávat s dětmi i dospělými ve svém okolí, domluvit se na společném řešení
- Zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik
- Vědět, k jakým změnám dochází v přírodě na jaře
- Znát tradice
|
Anglická část:
Spring, spring flowers, Easter, Farm animals and their babies, Insects, Family, Health and body,
- Slovní zásoba k danému tématu
- Tradice Velikonoc
- Učíme se o zvířatech na farmě a jejich mláďatech
- Objevujeme hmyz
- Povídáme si o rodině a jejích členech
- Učíme se co je pro naše tělo zdravé a nezdravé
- Opakujeme části těla a učíme se nové orgány
- Určujeme, jaké jídlo je zdravé a nezdravé
- Rozeznáváme levou a pravou stranu
- Rozeznáváme a učíme se názvy geometrických tvarů
Písničky a říkanky / songs and rhymes
- In and Out the Dusty Bluebells / In the Spring
- Easter Bunny is Fat Fat Fat / See the Bunnies Sleeping
- Hot Cross Buns
- Oh McDonald had a farm / Five little ducks / The Very Busy Spider
- Very Hungry Caterpillar
- Daddy Finger Where are you?
- Miss Polly Had a Dolly
- Five Green Bottles / Today is Monday
HRAVĚ KOLEM SVĚTA
Podtémata:
- Recyklujeme / Recycling
- Doprava / Transport
- Zvířata v džungli / Jungle animals
- Mořská zvířata / Sea animals
- Nekonečný vesmír / Universe
- Objevujeme kontinenty a kultury / Continents and Multiculture
- Těšíme se na léto / Summer Holidays
Charakteristika IB
Poznávání nejbližšího okolí, bydliště je součástí města a země. Pochopení, Že všichni jsme součástí světa jako celku. Krásy ČR - základní charakteristické znaky, kultura českého národa jazyk, zvyky, tradice, zvláštnosti, zajímavá místa, památky, umění, pověsti, výlety. Cestování po světadílech – různá etnika, život, kultura, jídlo, oblékání a tradice. Cestování vesmírem. Doprava a bezpečnost. Ekologie, pozorování stavu Životního prostředí a jeho vliv na kvalitu života. Těšíme se na prázdniny.
Cíle
|
Vzdělávací nabídka
|
- Rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti, jemné a hrubé motoriky
- Uvědomění si vlastního těla a udržování jej ve zdraví
- Komunikace bez zábran a ostychu, samostatně se vyjadřovat- vyprávět, vést rozhovor, popsat situaci, rytmizovat slova
- Mít přiměřené sebevědomí, důvěřovat svým schopnostem, mít zájem o učení, preferovat aktivitu a činorodost před lhostejností a pohodlností
- Hodnotit své osobní pokroky, řešit problémy na základě svých zkušeností, organizovat své činnosti
- Rozvoj kooperativních dovedností
- Vnímat lidi s jejich odlišnostmi
- Uznávat práva druhých
- Poznávání pravidel společného soužití a jejich spoluvytváření v rámci přirozeného sociokulturního prostředí
- Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů, orientovat se v prostoru i v čase
- Vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností
- Osvojení poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí při vytváření zdravého a bezpečného prostředí k ochraně dítěte před jeho nebezpečnými vlivy
- Vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí
|
- Spontánní pohybové aktivity
- Zdravotně zaměřené činnosti
- Pohyb s hudbou, zpěv, rytmizace
- Každodenní pohyb a pobyt v přírodě, vycházky, výlety
- Komentování zážitků a aktivit
- Vyprávění toho, co dítě slyšelo, shlédlo
- Hry pro rozvoj vůle, vytrvalosti
- Výtvarné a pracovní činnosti
- Kooperativní hry
- Komunitní kruhy, vyprávění
- Konstruování ze stavebnic a různých materiálů
- Námětové hry
- Práce s literárními texty- pohádky jiných národů
- Práce s obrazovým materiálem- krajina, příroda, zvířata…
- Využívání encyklopedií
- Pozorování životních podmínek a stavu životního prostředí, poznávání ekosystémů
- Využívání přirozených podnětů, situaci a praktických ukázek v životě a okolí dítěte k seznamování dítěte s elementárními dítěti srozumitelnými reáliemi o naši republice
- Přípravy a realizace společných akcí
- Aktivity zaměřené k získávání praktické orientace v obci
- Hry a aktivity na téma dopravy, cvičení bezpečného chování v dopravních situacích
|
Kompetence
|
- Mít povědomí o některých způsobech ochrany osobního zdraví a bezpečí
- Vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, ve vhodně formulovaných větách Učit se nová slova a aktivně je používat
- Vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci, využívat zkušenosti k učení
- Pomáhat pečovat o okolní prostředí
- Chovat se zdvořile, přistupovat k druhým lidem bez předsudků
- Pochopit, že každý má ve společenství svou roli
- Chápat, že všichni lidé mají stejnou hodnotu, přestože je každý jiný Být citlivý ve vztahu k živým bytostem, k přírodě i k věcem
- Uvědomovat si svou samostatnost, zaujímat vlastní názory a postoje a vyjadřovat
- Přemýšlet, vést jednoduché úvahy a to, o čem přemýšlí, také vyjádřit
- Rozlišovat některé obrazné symboly
- Vnímat a rozlišovat pomoci všech smyslu
|
Anglická část:
Recycling, Transport, Jungle animals, Sea animals, Universe, Continents + multicultural, Summer holidays- summer clothes, activities
- Slovní zásoba k danému tématu
- Učíme se předložky místa
- Příslovce a přídavná jména /Adverbs and Adjectives
- Objevujeme nová zvířata jak v džungli, tak v moři
- Učíme se o dopravě a dopravních prostředcích
- Objevujeme nové kontinenty, kultury a národnosti
- Těšíme se na léto, probíráme bezpečné chování, letní oblečení
Písničky a říkanky / songs and rhymes
- Five Green Bottles
- Big Red Bus / Row Your Boat /The Wheels on the Bus
- Three Little Monkeys /Jumping on the Bed / Baby Shark, / A Sailor Went to Sea
- Five Little Men in Flying Saucer / What Do You Like to Do in the Summer / Superman